Tekninen tuki - 020 730 3711 / klo 8-16 | Myynti - 020 730 3713 myynti@documtec.fi

Documtec laajentaa Pirkanmaalle – Jarno Hellman kasvua vauhdittamaan

9.9.2020

Documtec on tähän saakka tarjonnut yrityksille liiketoiminnan digitalisointia ja ICT-palveluita pääasiassa Etelä-Savossa. Vahvistimme hiljattain läsnäoloamme Kuopiossa, ja nyt olemme vakiinnuttamassa toimintaamme Tampereen seudulle.

Pirkanmaan aluejohtajana loppukesästä aloittanut Jarno Hellman kertoo uskovansa vakaasti Documtecin konseptin erinomaisuuteen ja palveluihin.

– Documtecilla on raikkaasti erilainen tulokulma ICT-palveluihin moneen perinteiseen yritykseen verrattuna. Palvelumme ovat valmiiksi hyviksi todettuja, siitä kertovat tyytyväiset asiakkaat. Meidän on nyt helppo skaalata tarjontaamme Tampereen alueelle, missä on paljon teollisuutta ja palveluistamme hyötyviä asiakkaita.

Hellman on työskennellyt Tampereen seudulla aiemmin laajasti eri tehtävissä liiketoiminnan ja asiakkuuksien johtamisen parissa ja myynnissä. Kokemusta hänellä on sekä palvelualalta että valmistavan teollisuuden yrityksistä.

– Viimeksi työskentelin liiketoiminnan kehityspäällikkönä pienemmässä yrityksessä ja sitä ennen muun muassa yksikönpäällikkönä pörssiyhtiössä. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri, mutta suunnittelutyötä en ole tehnyt päivääkään. Kaikkia aikaisempia työtehtäviäni on sen sijaan yhdistää myynnillisyys ja kehittäminen.

Selkeyttä ja pitäviä lupauksia mystiikan sijaan

Hellmanin kokemuksen mukaan tyypillinen tapa hoitaa ICT-palveluita mietityttää usein yrityksiä. Hän toteaa asiakkaan näkökulmasta IT-alaan liittyvän paljon epämääräisyyttä. Asiakkaan näkökulmasta tyypillinen tilanne on, että luvataan jotain tiettyyn hintaan, mutta perässä tulee paljon lisälaskutusta.

– Haluan haastaa yrityksiä tarkastelemaan rohkeasti ICT-palvelujaan. Usein ei olla nykyiseen tilanteeseen hirvittävän tyytyväisiä, mutta silti epäillään, muuttuvatko asiat palveluntarjoajaa vaihtamalla. Tässä muuttuu.

– Itsekin olisin kaivannut aikoinaan kumppaniksi Documtecin kaltaista toimijaa, joka hoitaa fiksusti, vastuullisesti ja avoimin kortein ICT-asiat kuntoon.

Erityisen poikkeuksellisena Documtecin toimintatavoissa Hellman on havainnut sen, että yritys tekee työtä aidosti asiakkaan prosessi- ja henkilölähtöisesti.

– Asiakaslähtöisyys on Documtecilla tosi tärkeä tulokulma. Moni siitä puhuu, mutta harva todella toteuttaa. Käytännössä se näkyy esimerkiksi siinä, että me autamme asiakkaita hyödyntämään ohjelmistoja, joita hänellä jo on ja tarvittaessa hankimme uutta. Toteutamme kaiken niin, että asiakas on mahdollisimman vähän riippuvainen palveluntarjoajasta.

– Documtecin kanssa on helppo lähteä liikkeelle pienesti ja laajentaa yhteistyötä matkan varrella, kun asiakas huomaa, että hommat todella hoituu tämän IT-firman kanssa kuten luvataan ja kustannukset pysyvät sovitussa.

Yksinkertaiset perusperiaatteet ja asiakaslähtöisyys kantavat

Myös ICT-alalla Hellmanin mukaan hyvässä palvelussa on lopulta kyse yksinkertaisista asioista.
Esimerkiksi siitä, että palvelupyyntöihin todella vastataan sovittuijen määräaikojen puitteissa.

– Toimintamme perusperiaate on se, että lupaamme vain sen, jonka osaamme tehdä. Siihen perustuvat mielestäni kaikki hyvät palvelussuhteet, olipa toimiala mikä tahansa. Me haemme mieluiten pitkäaikaisia kumppanuussuhteita. Siksi on palveltava niin hyvin, että meistä halutaan pitää kiinni.

– Minua ilahduttaa myös se, että Documtecilla ei pelätä kilpailua, vaan siitä suorastaan tykätään. Se on hyvä lähtökohta, koska pärjätäksemme meidän täytyy kehittää ja kehittyä proaktiivisesti ja olla kilpailukykyisiä myös kustannuksiltamme.

Henkilökohtaisena vahvuutenaan asiakkuusjohtajan tehtävässä Hellman mainitsee kiinnostuksen asiakkaan haasteiden ratkaisemiseen ja halun nähdä tämän menestyvän.

– Kuuntelen tarkasti asiakkaita. Olen hyvä ymmärtämään heidän tarpeitaan sekä löytämään ratkaisun, jonka asiakas tarvitsee. Pitkään kehittämis- ja myyntityötä tehneenä olen harjaantunut näkemään myös, jos asiakas ei hyödy tarjoamistamme palveluista. Tyytyväinen asiakas on minulle paras palkinto tekemästäni työstä.

Vapaa-ajallaan Hellman harrastaa kuntourheilua, moottoripyöräilyä ja veneilyä.

– Olen 44-vuotias sinkku ja kahden lapsen isä. Veneily on tämän hetken ykkösharrastukseni. Ajan isommalla teräsveneellä, en lujaa vaan hitaasti. Se on minulle mökki vetten päällä.

Jarno Hellman työskentelee Documtecilla Pirkanmaan aluejohtajana.